Leer- en gedragslandschap

Onderwijs vindt plaats in een sociaal landschap. Dit landschap is behoorlijk complex. In de onderstaande infographic is dit landschap in kaart gebracht, onderverdeeld in een leerlandschap en gedragslandschap. Wat hebben kinderen nodig om tot leren te komen? Waar komt gedrag vandaan? De landkaart maakt het gemakkelijker het onderwijs te analyseren en waar nodig aan te […]

Lees verder

Pedagogisch klimaat als absolute voorwaarde voor goed onderwijs

Een goed, gezond en evenwichtig sociaal-emotioneel klimaat vormt de absolute basis voor goed onderwijs. Het pedagogische klimaat is het ‘landschap’ waarin onderwijs plaatsvindt. Hoe gezonder en vruchtbaarder dit landschap, hoe hoger de opbrengsten. Ontspannen kinderen die zich prettig en veilig voelen in de klas en op school, kinderen die zich verbonden voelen met hun leerkracht […]

Lees verder

Accepterende relaties vormen de basis voor goed leraarschap

Als leerkracht heb je een grote invloed op de ontwikkeling van kinderen. Kinderen brengen immers een aanzienlijk deel van hun tijd op school door en als leerkracht ben je daar hun primaire rolmodel. Dat betekent dat je als leerkracht/school een grote verantwoordelijkheid hebt. Je hebt namelijk de toekomst en het welzijn van je leerlingen voor […]

Lees verder

Het wezen mens – relaties en emoties

Relaties en emoties vormen de kern van de mens Een mens is een in en in sociaal wezen. Relaties met andere mensen – huidige en vroegere – bepalen wie we zijn. We bestaan niet los van anderen. We zijn in heel diepe zin onze relaties met andere mensen. En onze relaties verlopen via onze emoties. […]

Lees verder

Ongezonde stress duurzaam verminderen op school

Overmatige stress is een belangrijke vijand van goed onderwijs. Het leidt tot leerproblemen, gedragsproblemen, sociaal-emotionele problemen, ordeproblemen en burn-out(klachten). Als je het stressniveau in de klas of op de school als geheel kunt reduceren, dan kun je de ernst van deze problemen ook terugschroeven. Daarmee zal onderwijs soepeler verlopen, zullen leerkrachten meer plezier en voldoening […]

Lees verder

Oneerlijk taalgebruik om de werkelijkheid te versluieren

Woorden kunnen de werkelijkheid onthullen of juist versluieren. Taal zou er eigenlijk altijd op gericht moeten zijn om de werkelijkheid zo dicht en echt mogelijk te benaderen. Zeker in het onderwijs, waar we werken met kinderen die de wereld nog moeten leren kennen en begrijpen. Toch doen we dat lang niet altijd en is er […]

Lees verder